12 gratis ting du kan gjøre for å starte UX Design-karrieren din

Ok, første ting først. Hvem er denne guiden til?

• Nettdesignere, visuelle designere, grafiske designere og studenter som ønsker å bryte seg inn i brukeropplevelsesdesign (UXD).
  • Folk som allerede er kjent med de seks prinsippene for design (jeg vil ikke gå inn på visuell design her).
  • Folk som allerede kjenner designverktøy som Photoshop eller Sketch.

Ikke bekymre deg - det er noen upraktiske råd som denne artikkelen ikke inneholder:

• “Abonner på x nyhetsbrev”
  • "Her er massevis av lenker du aldri vil lese"
  • eller "finn en mentor" - fordi vi kan si det, ville du ikke lest denne artikkelen hvis du fant den sjeldne enhjørningen som er en UX-mentor.

Her går vi.

Ting nr. 1: Lær å kode

Bare gjør det. Du klarer deg. Lær HTML / CSS og så mye JavaScript du kan håndtere.

Nå før du blir hypet opp, kan du høre på hva jeg ikke sier.

Jeg sier ikke å lære deg alle de forskjellige typene JavaScript der ute, jeg sier ikke gå til massevis av nettsteder eller apper. Alt jeg sier er å ta ett nettkurs.

Hvorfor? Dette vil gi deg en dypere forståelse av reglene for webdesign. Når du har kjent disse reglene, vil du vite hvordan du bryter dem. I tillegg lærer du hva som er mulig og hva som ikke er det. Dette vil gi deg øyeblikkelig kreditt til dev-teamet, og spare deg og selskapet ditt for en hel masse hjertesorg.

Jeg anbefaler freeCodeCamp, som selvfølgelig er gratis! Det er lett å komme i gang, og kursene er delt opp i lettbrukbare bittformater. HTML5 og CSS-kurset tar bare fem timer å fullføre, og gir deg alle de grunnleggende du trenger å vite. Gå videre, dykk inn.

Ting nr. 2: Skriv ut et helt nettsted eller app

Hvis du jobber i et selskap, kan du skrive ut hele nettstedet / appen deres. Ja, hele greia. En gang overtok jeg et helt rom for dette formålet. Så se på det. Se etter inkonsekvens i disse utskriftene. Opprett en stilguide fra dette. Øyeblikkelig kreditt som en UXer.

Hvis du er frilanser, kan du kaste inn en stilguide gratis for din neste klient. Sørg for å legge det gullstykket i porteføljen din. Mer om stilguider her. (Ikke bekymre deg, du trenger ikke lage en interaktiv. Det vil være fint, men det kan bare være en PDF.)

Ting nr. 3: Lag et brukerflytkart

Nå som hele nettstedet ditt er på veggen. Det er på tide å se det kritisk og lage et brukerflytdiagram.

For eksempel for et e-handelsnettsted ville det enkleste brukerkartet være hjemme> kategori> produkt> kurv> kasse.

Du vil oppdage at produktet er toppen av siden til et e-handelsnettsted. De fleste muligheter for å øke konverteringen vil ligge der.

Hvis du ennå ikke er en del av et selskap, kan du se ting 4 nedenfor.

Ting nr. 4. Omvendt ingeniør et nettsted eller app

Hvis du ikke er en del av et selskap, er en av de beste måtene å lære UX å gjøre noen gode, gamle reverse engineering.

Ikke ta bare noe nettsted, gjør dette med prisbelønte apper og nettsteder.

Måten jeg lærte webdesign opprinnelig var å laste ned hele nettsteder for å lære hvordan de ble laget. Det du trenger å gjøre er å ta en haug med notater og skriv det ned for hvert samspill som vist nedenfor.

Ting nr. 5: Skisse, skisse, skisse

... først ut design og brukerflyt. Dette vil eliminere mye hodepine i Photoshop.

Læreren min til grafisk design lærte meg å alltid tegne først. Denne rådgivningen var for bokomslag og plakater, men jeg har alltid syntes skissering først er alltid en vinner.

Ingenting starter før blyanten din treffer papiret. Før det punktet er det bare en abstrakt idé.

Ting nr. 6: Start prototyping

Selvfølgelig må du lære et slags prototypeverktøy. Husk at dette faktisk ikke gjør deg til en god UX-designer, det er bare et verktøy som kobler mock-ups dine sammen.

Formålet med prototyper er å vise interessentene interaktiviteten som du og utviklerne dine kan forestille deg, men de kan ikke. Tror ikke det er mer enn det. Det er ikke magi.

Invision har en liten læringskurve og spiller fint med Sketch og Photoshop. De tre første prosjektene er gratis! Det er den enkleste av alle skybaserte prototypingverktøy. Pluss at samarbeidsfunksjonen er ganske søt. Her er lenken.

Ting nr. 7: Gå inn i Google Analytics

Legg skriptet i nettstedets topptekst, og begynn å spore. Søk muligheter. Hvis selskapet ditt har Google Analytics, kan du be om tillatelse til å få tilgang til det.

Det er enkelt å lære, og hvis du virkelig vil sette deg inn i det, er det online-kurs. Hvis du er frilanser, kan du tilby denne tjenesten til en av kundene dine. Selvfølgelig må du gjøre det gratis i utgangspunktet, men du kommer dit.

Hovedområdet for verdien for deg er siderområdet. (Fant under oppførselsdelen) Her kan du se hvilke sider brukerne spretter av eller bruker lengst tid på. Disse sidene vil fremheve de høyeste mulighetene du har som UXer.

Gå nå til sidene du identifiserte, og gjør følgende:

1. Kjør et Heatmap
  2. Samle tilbakemeldinger fra brukerne
  3. Gjennomføring av brukertesting

Alt du trenger for disse tre taktikkene er ett verktøy som heter Hotjar

Hotjar er utrolig. Det er superbillig og super nyttig. Det er faktisk gratis for de tre første nettstedene. Det har alt, ja, alle UX-verktøyene du trenger for å skape brukersentriske opplevelser. Inkluderer, varmekart, tilbakemeldinger fra kunder og brukertesting, alt annet er meh. Her er lenken.

Ting nr. 8: Kjør heatmaps

OK, hva du trenger å gjøre her er å kjøre et varmekart i noen uker, avhengig av nettstedstrafikken. Så kan du se etter hva de kaller “muligheter.”

I utgangspunktet leter du etter ødelagte mønstre. De som gjør det bra er god validering, så gi kudoer til designeren som designet det.

De mest verdifulle varmekartene vil være de der oppfordringen til handling (CTA) ikke er fargen rød, som viser at brukerne klikker på feil steder.

Hvis du søker å designe en engasjerende artikkel, er det varme farger helt ned og rødt på CTA-ene. Hvis dette ikke skjer: MULIGHET!

Veldig sunt Heat Map, takket være Hotjar.comStandard rullekart, med tillatelse fra Hotjar.comDette er et veldig interessant rullekart, ettersom det viser at brukerne ikke kommer under de to første radene. Anbefaling her vil være å plassere de høyest lønnsomme produktene i disse to radene.

Ting nr. 9: Bruk et skjema for tilbakemelding fra kunder

Jepp, Hotjar har en av disse også, pluss at den vil generere en av de søte ordskyer for deg. (Alle elsker dem.) I tillegg er det muligheten til å tilpasse spørsmålet som blir stilt. Benytt deg av denne funksjonen.

Når du analyserer tilbakemeldinger fra kunder, se etter mønstre. Hvis du har en kundeserviceavdeling, kan du snakke med dem og legge merke til mønstrene i det de sier. Hvis du har en firmaarrangement, kan du oppsøke representantene og høre hva de har å si, og fordelen er den uformelle innstillingen. Forresten, CS REPS ELSKER VENTING, DE ELSKER DEG!

Samle alle disse tilbakemeldingene, og nå kommer du til:

Ting nr. 10: Gjennomfør brukertesting

Hotjar tilbyr dette, men du kan også brukertest med folk på kontoret hvis de er i målmarkedet. Hvis du er frilanser, kan du bruke de veldig hyggelige vennene dine.

Det du gjør er å sette dem ned med appen eller nettstedet, ikke si et ord og se hvordan de bruker det. Skriv notater om hvor de slet eller hvor de lett strømmet gjennom appen / nettstedet.

Med disse tre datapunktene

... kan du nå lage en UX-plan for dine klienter eller leder. Det du trenger å gjøre er å lage håne på forbedringene med disse viktige datapunktene. Så presenter dem, og kjør deretter.

Ting nr. 11: Ikke vær redd for A / B-testing

Den beste måten å bevise verdien av som UXer er ved å teste designene dine via A / B-testing.

Nå er det ikke mange gratis der ute, men heldigvis kan du gjøre dette med Google Analytics, med eksperimentene om funksjonsinnhold. Den har imidlertid en bratt læringskurve.

Resultatene av A / B-tester som er vist i eksperimenter, er konverteringsfrekvensøkningene de viktigste. Med tillatelse fra verðaeablogger.com

Eller, den raske ‘n skitne måten er, lage et merke av målene dine i Google Analytics (konvertering / gjennomsnittlig ordreverdi / gjennomsnittlig tid brukt på siden) og publiser deretter endringene dine. Etter rundt 4 uker (avhengig av trafikk), må du gjøre et nytt merke og sammenligne. Hvis du gjorde leksene dine, burde du se resultatene du ønsker.

Hvis du er i et selskap og har budsjett, prøv å gå inn for en tredjepartsleverandør. Jeg anbefaler Qubit. I tillegg har de fantastisk kundeservice.

Ting nr. 12: Mestre kunsten å formidle

Du må lære deg å overbevise folk om designene dine. Jeg skal ikke sukker på dette, det er vanskelig. Det er - i hovedsak - salg.

OK, så hvordan oppnår du dette?

Lytt, Hør, Hør og deretter Lytt litt mer

Å forstå klienten er nøkkelen i arbeidet ditt. I løpet av ditt kick off-møte, begynn å notere ordene klienten / manageren / direktøren / administrerende direktøren gjentar konsekvent, sirkle rundt dem, og si deretter hei til det nye ordforrådet ditt.

Eksempel på notater tatt under et kundemøte

Nå når det er din tur til å presentere, bruk disse ordene i presentasjonen. Men ikke bare bruk dem, sørg for at designene dine integreres. Dette er en form for speiling og viser at du vet hvordan du integrerer forretningsmessige mål i arbeidet ditt.

De vil at folk skal kjøpe mer? Foreslå å gjøre CTA større og i en aksentfarge. Du kan også snakke om kunstneriske farsty ting å bruke en varm farge på en kul bakgrunn for å gjøre den til "pop." (Jepp. Jeg sa det.)

De vil at folk skal registrere seg? Anbefaler å gi formfeltet mer kontrast og legge til et insentiv, tenke, registrere deg og motta 10% avslag.

Kunder forstår ikke produktet? Anbefaler å designe diagrammer for infoseksjonen eller fremheve vanlige spørsmål.

De vil ha mer merkevarebygging? Du legger den logoen overalt: tenk i chat-ikonet, lagre kartikonene for locator, i bunnteksten, lag et bibliotek med tilpassede ikoner!

Men seriøst,

Du må alltid tenke på måter design kan løse forretningsproblemer.

Det viktigste å være UXer løser problemer. Hvis kunden har vanskelig for å sjekke ut, kan du fikse det. (Vel, ikke hvis det er serverproblemer.) Hvis kunden din ikke forstår hva nettstedet ditt gjør, kan du løse det. Hvis administrerende direktør ønsker å redusere avvisningsraten, er du der.

Du er en problemløser, ikke en piksler.

Det beste du kan gjøre i et stort selskap er å kombinere tilbakemeldinger fra kunder og ønsker om ledelsen ($$$). Det er faktisk ganske enklere enn det høres ut, fordi det for det meste er to sider av den samme mynten. Du kan koble prikkene.

Avslutter med min versjon av et UX Venn Diagram, ettersom vi alle elsker dem.

Takk for at du leser. Send meg gjerne inn spørsmål eller tilbakemeldinger.

Du kan også finne meg her:

• Instagram: https://www.instagram.com/misaac85/
  • Twitter: https://twitter.com/MiriamIsaacDsgn
  • LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/miriam-isaac-1b4bb531/