4 typer frilansende kunder og hvordan gjøre dem lykkelige

Mennesker behagelig er ikke alltid en svakhet

Foto av Ali Yahya på Unsplash

Jeg har alltid vært en folkegjenger.

Som en svakhet er det en forferdelig ting. (Du får utnyttet… mye. Men på et bestemt tidspunkt begynte jeg å innse at det også var en av mine største styrker. Etter en levetid med å studere hva som gjør folk glade, begynte jeg å bruke den kunnskapen på frilansingsforholdene mine og ting har aldri vært bedre.

Nå kan jeg gjøre forbindelsen mellom det min klient ber om (eller hvordan han ber om det) og hvilket resultat som vil gjøre ham lykkeligst. Det lar meg gå utover på en måte jeg aldri kunne gjort hvis jeg bare så på oppgaven. Det hjalp meg også til å identifisere visse klienttyper som jeg jobbet med igjen og igjen, og hva disse klientene viste seg å ha mest behov for til slutt.

1. Drømmeklienten

Foto av CoWomen på Unsplash

Denne høres ut som en no-brainer, ikke sant? Hver frilanser drømmer om den klienten du bare klikker med. Du elsker den typen arbeid de ber om, de "får" hvordan du gjør ting, det er bare perfeksjon fra begynnelse til slutt. Men et forhold til din drømmeklient krever arbeid, akkurat som med enhver annen klient. Den eneste forskjellen er at du, i stedet for å planlegge feil eller urealistiske forventninger, kjemper mot selvtilfredshet. At du er alt på deg.

Tre trinn for å gjøre din drømmeklient lykkelig:

1. Incentivise. Ikke ta din drømmeklient for gitt. Bare fordi de er din ideelle klient, betyr ikke det at du er deres ideelle frilanser, så pass på at de har en grunn til å holde seg med deg. Gi fordel for deres lojalitet til merkevaren din.
  2. Hold deg profesjonell. Det er lett å komme nær kunder som du har god kontakt med. Jeg vil til og med si at jeg har utviklet vennskap med et par av meg, men det er viktig å aldri glemme at klienten din er sjefen din. Ikke badmouth andre kunder for å få dem til å føle seg bra og aldri gå mer casual enn de gjør i kommunikasjonen.
  3. Hold dine personlige standarder høye. Gjentatt arbeid kan begynne å føles foreldet, selv om du virkelig liker personen du jobber med. Finn måter å holde det friskt og fremfor alt, ikke la kvaliteten på arbeidet ditt gli bare fordi du antar at klienten din synes du er en verden.

Ikke glem å be drømmeklienten din om tilbakemeldinger så ofte. Det viser at deres tilfredshet fremdeles er en prioritet for deg. Gi dem en opplevelse som skiller deg fra andre frilansere.

2. Jack-in-the-Box

Foto av Web Hosting på Unsplash

Denne klienten har mye arbeid for deg. Som, mye arbeid. Eller det er i det minste det han sa for tre uker siden. Siden den gang har det vært krekling, og du har tatt på deg annet arbeid for å fylle opp gapet som ble igjen i hans kjølvann. Så våknet du opp i morges til en e-post med en måneds arbeid med oppgaver han vil trenge om to uker, topper. Nå rusler du fordi selv om dollartegn danser på tvers av visjonen din, har tiden du fortalte dem at du ville sette av, gått over de tre ukene med radiostille.

For noen klienter er dette et mønster så forutsigbart at du faktisk kan kalibrere for det, når du først vet hvordan historien deres går. Hvis du har mye fleksibilitet for den slags ting (eller en tidsplan full av mer konsistente klienter du kan stille klokken etter), kan det hende du ikke føler behov for å iverksette tiltak i det hele tatt. Hvis du derimot er som de fleste av oss og ikke kan slippe alt når Jack-in-the-Box dukker opp med presserende 20 timers arbeid, vil du jobbe best med noen grenser på plass.

Tre trinn for å gjøre en Jack-in-the-Box lykkelig:

1. Sett grenser. Dette er ærlig talt mitt råd for ethvert forhold du noen gang vil ha, men det er spesielt viktig i dette scenariet. La kunden din vite nøyaktig hvor mye varsel du trenger for å fullføre den type oppdrag de vanligvis gir deg. Legg det sitatet sjenerøst. Selv om du bare trenger 48 timer denne gangen, kan du være mye travlere neste gang.
  2. Stå fast. Vær klar for noen pushback. Jack-in-the-Box liker ikke å bli fortalt at noe ikke kommer til å fungere i siste øyeblikk. Problemet er at han alltid kommuniserer med deg i siste øyeblikk. Det er ikke et "du" problem.
  3. Foreslå en rettsavtale. Hvis Jack-in-the-Box jevnlig kommer til deg med arbeid du liker å gjøre og et sunt budsjett, kan du se om han vil være mottakelig for en avtale om beholder. Gjør det klart i kontrakten at du ikke kan være ansvarlig for å gjøre oppgaver de ikke får til deg i tide. Du får betalt uansett hva, og de blir stimulert til å kommunisere effektivt.

Jacks-in-the-Box er slik de er fordi de (eller menneskene de jobber for) sliter med tidsstyring. Hvis du vil kunne sette grenser med denne typen klienter, må du ha den moralske høye grunnen for det. Ikke legg tingene deres på bakbrenneren bare fordi de gjorde det samme for deg. Få arbeidet deres til den standarden du vil holde deg til for enhver annen klient, og gjør det i tide.

3. Perfeksjonisten

Foto av Amy Hirschi på Unsplash

La oss være ekte her, vi snakker om mikromanagers. Du får din del av disse, og det er greit å finne dem utfordrende. Perfeksjonistiske klienter vil gjerne velge detaljer. De vil vite hvor du er, hvert steg i prosessen. Prosjektene deres er babyene deres, og de vil bare ha det beste for babyene deres.

Hvis jeg var en klient, ville jeg nesten definitivt vært en mikromanager. Derfor elsker jeg i hemmelighet å jobbe med dem! Det er bare ingenting mer profesjonelt tilfredsstillende for meg enn å gjøre en mikromanager lykkelig. Her er grunnen: ofte opplever jeg at klienter som prøver å mikrostyrke meg ikke ønsket å ansette meg i utgangspunktet. De ville gjøre jobben selv, de er bare for overveldet. Når jeg får dem til å innse at jeg forstår visjonen deres, og jeg er opptatt av å bringe den til live nøyaktig hvordan de har drømt, kan jeg nesten føle at lettelsen deres stråler gjennom internett.

Tre trinn for å gjøre perfeksjonister lykkelige:

1. Svar på alt. Selv den minste forespørsel eller forslag er viktig for denne typen klienter. De vil vite at de har blitt hørt, hver gang. Når jeg for eksempel samarbeider i Google Dokumenter, svarer jeg på kommentarene deres i stedet for å klikke på Løs, selv om det bare er en rask merknad å si at jeg har fikset det. Jeg lar dem bestemme når noe er løst.
  2. Svar før de spør. Mikromanagers frykter det ukjente. Du kan lindre den frykten ved å få prosessen lagt ut fra starten. Jeg har en pakke som jeg vanligvis sender ut når jeg ombord på en ny klient som gjør akkurat dette (jeg fikk faktisk ideen fra en av mine favorittkunder til alle tider, en fotograf som sverger til det med sine egne kunder).
  3. Kjenn grensene dine. Perfeksjonister er ikke for alle. De trenger mye forståelse. Hvis du ikke er noen som kan jobbe godt med mikromanagers, er det best å bare unngå dem helt hvis du kan. De vil stresse deg ut og arbeidet ditt vil skuffe dem.

Det er mulig å gjøre en mikromaner glad. Likevel har de en stygg tendens til å komme på sin egen måte, og det er et problem når det kommer til produktivitet. Du kan legge merke til at de ber om endringer, og deretter senere be deg om å angre de endringene uten anelse om det er det de gjør. De kan kreve mye av tiden din uten annen grunn enn fordi de vil ha kontinuerlig trygghet.

Det er der du vil dra nytte av å kjenne din egen prosess og kommunisere den prosessen til dem fra farten. Sett grenser med din perfeksjonist, og vær klar til å på høflig måte minne ham om disse grensene når ting begynner å komme ut av hånden.

4. Den som kom unna

Foto av Jesus Kiteque på Unsplash

Du trodde han var sikker på å være en drømmeklient, og så forlot han deg med en tom innboks og et hull i kalenderen din. Du har fulgt opp, men til ingen nytte.

Du vil ha den jobben tilbake. Du vil ha en sjanse til å fikse ting. Mest av alt vil du bare vite hva som gikk galt. Det gjør vondt når en potensiell klient lover deg verden og deretter spøkelser deg, men den eneste måten å håndtere den situasjonen på er med en sunn dose virkelighet.

3 trinn for å gjøre den som ble borte lykkelig:

1. Det kan du sannsynligvis ikke. Det er derfor de er den som slapp unna, ikke den som kan komme unna. Uansett hva som skjedde, de er lenge borte nå.
  2. Du ønsker det ikke. For ikke alle jobber passer riktig, og det er greit.
  3. Du må faktisk gå videre. Det er andre klienter der ute som digger deg. Du kaster bort tiden din med å finne etter de som ikke gjør det!

Selvfølgelig kan du alltid dra nytte av en kort periode med analyse etter at en lovende avtale faller gjennom. Hvis du mister flere avtaler, etter hverandre, kan det være lurt å se etter mønstre. Ta det du lærer og ta det med til neste jobb. Når du vet bedre, gjør du det bedre.

Men etter at du har gjort det, er det på tide å sette sammen det neste forslaget. Fortsett fremover. Din drømmeklient er der ute og venter på deg.